×
Cover
'Blijf investeren
in de basis'
Onderwijs op
afstand!
Frans
Naereboutschool
Coronadagboek
van Juf Kirsten
Samen naar een
geslaagd schooljaar!




Colofon

Uitgave van:

Bazalt Groep
(Bazalt, HCO en RPCZ)


Postadres:

Postbus 53509
2505 AM Den Haag
T: 070 – 448 28 28

E: info@bazaltgroep.nl
I: bazaltgroep.nl


Bezoekadressen

Den Haag
Zandvoortselaan 146
2554 EM Den Haag

Rotterdam
Conradstraat 38
3013 AP Rotterdam

Vlissingen
Edisonweg 2
4382 NW Vlissingen


Fotografie

Koos Busters, Anne Droogsma, Fotogenic en Ruud Slagmolen


Realisatie

Onlineblad.nl
Ruud Slagmolen, Len Blonk


Copyright

Concept, redactie, fotografie, vormgeving en format van deze online uitgave zijn volgens de Auteurswet beschermd. Deze onderdelen mogen daarom niet verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt worden in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Bazalt Groep en Onlineblad.nl.

Juni 2020





Onderwijs op afstand: hoe ging dat?

‘Moest ik stil lezen, dan kon ik dat ook op de trampoline doen!’

Acht weken lang onderwijs vanuit huis volgen; wie had dat ooit gedacht? Het begeleiden van de kinderen vroeg veel van ouders, het organiseren veel van de onderwijsprofessionals. De betrokkenheid en samenwerking werd duidelijk zichtbaar. Maar meer dan ooit was het ook moeilijk om het hoofd koel te houden. Of dat is gelukt? We vroegen het de leerlingen.

Hoe was het voor kinderen om thuis onderwijs te volgen? In de reeks ‘houd je hoofd koel’ lieten wij leerlingen uit het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs aan het woord. Ze vertellen over hoe ze op afstand toch verbonden bleven, over hoe zij door hun leraar gemotiveerd werden en over hoe zij het onderwijs op afstand hebben ervaren. De filmpjes zijn vooral vanuit het perspectief van het kind gemaakt.

Acht weken lang onderwijs vanuit huis volgen; wie had dat ooit gedacht? Het begeleiden van de kinderen vroeg veel van ouders, het organiseren veel van de onderwijsprofessionals. De betrokkenheid en samenwerking werd duidelijk zichtbaar. Maar meer dan ooit was het ook moeilijk om het hoofd koel te houden. Of dat is gelukt? We vroegen het de leerlingen.

Hoe was het voor kinderen om thuis onderwijs te volgen? In de reeks ‘houd je hoofd koel’ lieten wij leerlingen uit het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs aan het woord. Ze vertellen over hoe ze op afstand toch verbonden bleven, over hoe zij door hun leraar gemotiveerd werden en over hoe zij het onderwijs op afstand hebben ervaren. De filmpjes zijn vooral vanuit het perspectief van het kind gemaakt.

Acht weken lang onderwijs vanuit huis volgen; wie had dat ooit gedacht? Het begeleiden van de kinderen vroeg veel van ouders, het organiseren veel van de onderwijsprofessionals. De betrokkenheid en samenwerking werd duidelijk zichtbaar. Maar meer dan ooit was het ook moeilijk om het hoofd koel te houden. Of dat is gelukt? We vroegen het de leerlingen.

Hoe was het voor kinderen om thuis onderwijs te volgen? In de reeks ‘houd je hoofd koel’ lieten wij leerlingen uit het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs aan het woord. Ze vertellen over hoe ze op afstand toch verbonden bleven, over hoe zij door hun leraar gemotiveerd werden en over hoe zij het onderwijs op afstand hebben ervaren. De filmpjes zijn vooral vanuit het perspectief van het kind gemaakt.

Episode 1:

Houd je hoofd koel; investeer in de basis

Bellen, bellen, bellen. Samen koekjes bakken. Docenten die in teams vergaderden en zo werkelijk met de leerlingen communiceerden. En een mentor die via een groepsapp intensief contact hield met zijn leerlingen. Of je nu jong bent of al wat ouder, alle leerlingen waardeerden de begeleiding op afstand.


‘Docenten gaven ons veel vrijheid: opdrachten konden we maken wanneer we wilden. Best chill’

Episode 2:

Motiveren op afstand

Zorgen dat het leuk blijft, want ook al ben je thuis, het blijft school. “Ze probeerden allerlei leuke dingen te organiseren en het lekker relaxt te houden.” Zaken creatief aanpakken: leerlingen opdrachten geven die ze via internet moesten oplossen. Of een privégesprek met een leerling aangaan om iets persoonlijk uit te leggen. Motiveren op afstand? Aan enthousiasme was geen gebrek.


‘Ik kreeg elke week een Bingokaart met een opdracht erop’

Episode 3:

Zes weken zelfstandig leren op afstand

Scholen gaan geleidelijk weer open. Wat een opluchting voor veel leerlingen. Of niet? De afgelopen weken is er een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid van leerlingen. Hoe hebben zij dat ervaren? “Ik had meer vrijheid dan op school.” En: “Ik wilde eerst mijn huiswerk afhebben, voordat ik ging gamen.”


‘Ik heb nog nooit zo’n lieve docent gezien die écht heel zorgzaam is’

Ook nu zijn we er weer voor je!

Ook nu kun je uiteraard weer bij ons terecht voor vragen en vrijblijvend advies. Neem contact op met je relatie- of accountmanager, of bel naar een van de onderstaande nummers.

HCO: 070 - 448 28 28
Bazalt: 088 - 05 57 05 70
RPCZ: 0118 - 480 800

Succes weer in deze nieuwe fase!

Frans Naereboutschool