Bazalt Groep(Bazalt, HCO en RPCZ)
Postadres:Postbus 535092505 AM Den Haag T: 070 – 448 28 28
E: info@bazaltgroep.nl I: bazaltgroep.nl Bezoekadressen
Den Haag Zandvoortselaan 146 2554 EM Den Haag Rotterdam Conradstraat 38 3013 AP Rotterdam Vlissingen Edisonweg 2 4382 NW Vlissingen Fotografie
Koos Busters, Anne Droogsma, Fotogenic en Ruud Slagmolen Realisatie
Onlineblad.nlRuud Slagmolen, Len Blonk
CopyrightConcept, redactie, fotografie, vormgeving en format van deze online uitgave zijn volgens de Auteurswet beschermd. Deze onderdelen mogen daarom niet verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt worden in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Bazalt Groep en Onlineblad.nl.Juni 2020
In het hart van Vlissingen staat de Frans Naereboutschool, genoemd naar de vermaarde en dappere loods uit de 18e eeuw die met zijn navigatiekunsten veel schepen veilig door wild water leidde. De basisschool ‘loodst’ ook de circa 85 leerlingen die verdeeld zijn over vier combinatieklassen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. “Het is een school waar kinderen met een onderzoekende houding leren en waar leraren scherp in beeld hebben wat er nodig is om een leerling optimaal te laten groeien”, zegt directeur Nicole Dieleman. “En dat doen we door samen te werken met partners binnen en buiten de organisatie. Maar ook door aandacht te geven aan kunst- en cultuureducatie en door ons aanbod beredeneerd vorm te geven”, voegt ze daaraan toe.
Groepsleerkracht 7-8 Nadine Verburg knikt. “Er zijn heel veel andere manieren van leren dan alleen uit de lesboeken en de methodes die zijn gemaakt. Zo gingen we bij een project over milieuvervuiling naar het strand. Vuilniszakken en prikkers mee en met elkaar afval opruimen. Een leuke, verbindende activiteit waarbij de leerlingen nauwer betrokken raken bij natuur en milieu. Een ander voorbeeld betreft cultuur. We hebben in groep 7 en 8 twee kinddirecteuren van MuZEEum. Onze school heeft een abonnement op dit maritiem museum. Het was de bedoeling dat de twee ‘directeuren’ hun klasgenootjes gingen rondleiden, maar het coronavirus gooide roet in het eten. We hopen dat we de activiteit nog dit schooljaar kunnen hervatten.”
In het hart van Vlissingen staat de Frans Naereboutschool, genoemd naar de vermaarde en dappere loods uit de 18e eeuw die met zijn navigatiekunsten veel schepen veilig door wild water leidde. De basisschool ‘loodst’ ook de circa 85 leerlingen die verdeeld zijn over vier combinatieklassen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. “Het is een school waar kinderen met een onderzoekende houding leren en waar leraren scherp in beeld hebben wat er nodig is om een leerling optimaal te laten groeien”, zegt directeur Nicole Dieleman. “En dat doen we door samen te werken met partners binnen en buiten de organisatie. Maar ook door aandacht te geven aan kunst- en cultuureducatie en door ons aanbod beredeneerd vorm te geven”, voegt ze daaraan toe.
Groepsleerkracht 7-8 Nadine Verburg knikt. “Er zijn heel veel andere manieren van leren dan alleen uit de lesboeken en de methodes die zijn gemaakt. Zo gingen we bij een project over milieuvervuiling naar het strand. Vuilniszakken en prikkers mee en met elkaar afval opruimen. Een leuke, verbindende activiteit waarbij de leerlingen nauwer betrokken raken bij natuur en milieu. Een ander voorbeeld betreft cultuur. We hebben in groep 7 en 8 twee kinddirecteuren van MuZEEum. Onze school heeft een abonnement op dit maritiem museum. Het was de bedoeling dat de twee ‘directeuren’ hun klasgenootjes gingen rondleiden, maar het coronavirus gooide roet in het eten. We hopen dat we de activiteit nog dit schooljaar kunnen hervatten.”
In het hart van Vlissingen staat de Frans Naereboutschool, genoemd naar de vermaarde en dappere loods uit de 18e eeuw die met zijn navigatiekunsten veel schepen veilig door wild water leidde. De basisschool ‘loodst’ ook de circa 85 leerlingen die verdeeld zijn over vier combinatieklassen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. “Het is een school waar kinderen met een onderzoekende houding leren en waar leraren scherp in beeld hebben wat er nodig is om een leerling optimaal te laten groeien”, zegt directeur Nicole Dieleman. “En dat doen we door samen te werken met partners binnen en buiten de organisatie. Maar ook door aandacht te geven aan kunst- en cultuureducatie en door ons aanbod beredeneerd vorm te geven”, voegt ze daaraan toe.
Groepsleerkracht 7-8 Nadine Verburg knikt. “Er zijn heel veel andere manieren van leren dan alleen uit de lesboeken en de methodes die zijn gemaakt. Zo gingen we bij een project over milieuvervuiling naar het strand. Vuilniszakken en prikkers mee en met elkaar afval opruimen. Een leuke, verbindende activiteit waarbij de leerlingen nauwer betrokken raken bij natuur en milieu. Een ander voorbeeld betreft cultuur. We hebben in groep 7 en 8 twee kinddirecteuren van MuZEEum. Onze school heeft een abonnement op dit maritiem museum. Het was de bedoeling dat de twee ‘directeuren’ hun klasgenootjes gingen rondleiden, maar het coronavirus gooide roet in het eten. We hopen dat we de activiteit nog dit schooljaar kunnen hervatten.”
De Bazalt Groep hanteert het motto: investeer in de basis. Belangrijk onderdeel daarvan is het maken van keuzes in de leerlijn en/of de leerstof. Nadine: “Dat motto hanteren wij al enige tijd. De makers van lesmethodes hebben weliswaar goed nagedacht over wat er in die methodes moet komen, maar past dat wel altijd bij onze leerlingen? En past de opbouw van die methode bij hen? Eerder zijn we begonnen met het experimenten in ‘zelf keuzes maken’. Beredeneerd aanbod geven dus. Welke vorm is efficiënter voor mijn groepen? We namen de rekenmethode ‘Wereld in getallen’ als uitgangspunt en zijn daarmee doelgericht gaan werken. Daarmee starten we met de basis. Een poster laat diverse doelen zien. Bijvoorbeeld: ik kan de oppervlakte uitrekenen van onregelmatige figuren. Of: ik kan een korting uitrekenen. En: ik kan cijferend delen.”
Met een voortoets geven leerlingen zelf aan hoe goed zij dat denken te kunnen. Rood betekent: nee, dat kan ik niet. Oranje: een beetje. Groen: ik kan het. En blauw: ik kan het ook anderen uitleggen. “Op die manier krijg ik een beeld welke leerling vindt dat hij of zij bij welk onderdeel meer begeleiding nodig heeft”, zegt Nadine. Op de achterkant van de poster heeft ze een planning gemaakt van dagen en weken met lessen waarin ze de diverse doelen behandelt en herhaalt. “De doelen met de meeste urgentie krijgen de meeste aandacht. Aan het einde van de periode laat ik de leerlingen nog een keer de toets doen.”
Keuzes maken dus. Wat betekent dat voor de leerlingen? Nicole: “Die worden meer eigenaar van hun eigen leerproces. Ze moeten zichzelf gaan inschatten: beheers ik dit al of is het verstandig om bij die instructie te gaan meeluisteren? We merken dat leerlingen hierdoor betere keuzes gaan maken. Aan het begin van het schooljaar zien we dat kinderen zichzelf onder- of overschatten. In de loop van het jaar kijken zij al realistischer naar hun eigen handelen. Ze hebben zelf in de gaten wat ze nog nodig hebben. En - ook heel belangrijk - ze worden veel actiever in hun eigen leerproces. Als ze later nog een keer zo’n toetst doen, zien ze dat ze zijn gegroeid.”
Met het CoroNazorg-pakket benadrukt de Bazalt Groep nogmaals het belang van keuzes maken. Is het maken van keuzes nu anders dan voor de uitbraak van het coronavirus? “Wij gaan in hetzelfde proces verder. De systematiek is dezelfde: altijd uitgaan van de basis. Wat hebben de kinderen nodig? Maar de situatie is wel anders. Sommige leerlingen konden zich thuis prima redden. Anderen vonden het onderwijs op afstand best pittig en zij blij weer op school te zijn. Nu we weer zijn gestart op school praten we niet over een eventuele achterstandsituatie, maar van een nieuwe beginsituatie. We brengen opnieuw de kennis en vaardigheden in kaart. En we maken opnieuw een planning met te behalen doelen”, aldus Nadine.
Duurzame kwaliteitsontwikkeling vraagt een cultuur van leren van en met elkaar. Nicole: “Dat geldt voor leerlingen, maar ook voor leraren. Je praat met elkaar over beredeneerd aanbod. Hoe pak jij dit aan in jouw groepen? En bij de kinderen bekijken we welke leerling al zo goed is dat die een bepaald doel aan een klasgenootje kan uitleggen. ‘Zoek samen maar een rustig plekje in de school en ga met elkaar deze stof doornemen.’ Voor beide leerlingen is dat winst. De één leert niet alleen iets van de leraar aan te nemen, maar ook van zijn of haar klasgenoot. En de ander leert hoe je iets op een begrijpelijke manier kunt uitleggen. Om die reden passen we regelmatig coöperatieve werkvormen toe. Als je leerlingen verantwoordelijkheid geeft, dan zie je dat ze die ook nemen. En dat ze daar heel trots op zijn.” Nadine vult aan. “Dit jaar hebben we van de koepel een 3D-printer gekregen. Vier kinderen uit groep 7 en 8 zijn 3D-ambassadeur geworden. Ze leerden te programmeren, dat naar de printer over te zetten, te printen en zelfs de printer technisch te onderhouden. En die kennis dragen zij nu zelf aan anderen over.”
Bij het onderwijs op afstand was digitaal onderwijs belangrijk. Maar ook op dat vlak had de Frans Naereboutschool al een voorsprong. “Onze koepel, de Archipel met achttien scholen, bouwde eerder al een goed systeem op. We werken allemaal met Google. Alle leerlingen hebben een eigen Google account en kregen al veel uitleg over Google documenten, Google presentaties enzovoorts. Toen we allemaal ineens thuis zaten was dat al winst. Archipel besloot dat we allemaal met Google Classroom gingen werken. Daar moesten zowel leerlingen als leraren behendigheid in krijgen, maar de digitale omgeving kwam ons niet onbekend voor”, zegt Nicole. “We vinden het belangrijk leerlingen digitaal wijs te maken”, vult Nadine aan. Veel van hen weten websites te vinden en spelletjes te spelen, maar zijn nog niet zo vaardig om een mooi werkstuk of presentatie te maken. Hoe voer je een illustratie in? Hoe maak je een mooie opmaak? En hoe een opvallend voorblad? Leerlingen in groep 8 gaan straks naar het voortgezet onderwijs. Daar spelen dit soort zaken een belangrijke rol. En nu zie je dat ze trots worden. Kijk eens welke digitale skills ik al heb!”
Nicole Dieleman: “Half maart moesten we de school de huiskamer inbrengen. Het was aanvankelijk een zoektocht om Google Classroom actief te gaan inzetten en hoe daarin de leerlingen en hun ouders mee te nemen. We hebben geleerd dit stap voor stap te doen. De ICT-werkgroep van Archipel ondersteunde de leerkrachten, persoonlijk en via meets. En voor technische problemen zochten we samen oplossingen. Wat werkte en wat moesten we bijstellen? Daarnaast bleek ook in deze periode hoe belangrijk communicatie is. Thuisonderwijs was niet vrijblijvend en vroeg van de leerlingen en ouders een ritme dat aansloot bij het ritme van de school. Dat was soms lastig, zeker als ouders ook moesten werken. Onze leerkrachten investeerden veel tijd in het contact met hun leerlingen en de ouders. Om er zo voor te zorgen dat we alle leerlingen in beeld hadden en samen met de ouders oplossingen konden vinden. De komende periode evalueren we wat wel en minder goed heeft gewerkt. Wat houden we vast voor de toekomst? Wat kan beter? Deze reflectie moet ervoor zorgen dat we blijven leren van ervaringen en denken in kansen en mogelijkheden.”