Bazalt Groep(Bazalt, HCO en RPCZ)
Postadres:Postbus 535092505 AM Den Haag T: 070 – 448 28 28
E: info@bazaltgroep.nl I: bazaltgroep.nl Bezoekadressen
Den Haag Zandvoortselaan 146 2554 EM Den Haag Rotterdam Conradstraat 38 3013 AP Rotterdam Vlissingen Edisonweg 2 4382 NW Vlissingen Fotografie
Koos Busters, Anne Droogsma, Fotogenic en Ruud Slagmolen Realisatie
Onlineblad.nlRuud Slagmolen, Len Blonk
CopyrightConcept, redactie, fotografie, vormgeving en format van deze online uitgave zijn volgens de Auteurswet beschermd. Deze onderdelen mogen daarom niet verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt worden in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Bazalt Groep en Onlineblad.nl.Juni 2020
“Zondag 15 maart 2020 is een datum die we allemaal niet snel zullen vergeten. Op die dag besloot het kabinet dat de scholen hun deuren moesten sluiten. Ouders moesten vervolgens thuis het onderwijs verzorgen terwijl ze ook moesten jongleren tussen werk en huishouden. Best een lastige opgave. Onder meer daaruit bleek hoe belangrijk school is en ook het geboden onderwijs”, zegt Annemarie Kaptein. “Gelukkig waren er volop initiatieven om ouders te helpen bij het thuisonderwijs. Maar we prijzen ook de dag van 11 mei 2020. Vanaf die dag openden de scholen hun deuren weer geleidelijk en weten de kinderen weer een weg naar school te vinden. Maar hoe staat het met je leerlingen? Ons motto vanuit de Bazalt Groep was en is: investeer in de basis. Maar hoe dat te doen? Om de scholen die we vanuit Bazalt, HCO en RPCZ ondersteunen bij te staan, is het CoroNazorg-pakket ontwikkeld. Daarmee helpen we leraren, IB’ers en andere onderwijsprofessionals hoe zij de zaken weer op de rit kunnen krijgen. Investeren in de basis dus, nu en na corona.”
“Zondag 15 maart 2020 is een datum die we allemaal niet snel zullen vergeten. Op die dag besloot het kabinet dat de scholen hun deuren moesten sluiten. Ouders moesten vervolgens thuis het onderwijs verzorgen terwijl ze ook moesten jongleren tussen werk en huishouden. Best een lastige opgave. Onder meer daaruit bleek hoe belangrijk school is en ook het geboden onderwijs”, zegt Annemarie Kaptein. “Gelukkig waren er volop initiatieven om ouders te helpen bij het thuisonderwijs. Maar we prijzen ook de dag van 11 mei 2020. Vanaf die dag openden de scholen hun deuren weer geleidelijk en weten de kinderen weer een weg naar school te vinden. Maar hoe staat het met je leerlingen? Ons motto vanuit de Bazalt Groep was en is: investeer in de basis. Maar hoe dat te doen? Om de scholen die we vanuit Bazalt, HCO en RPCZ ondersteunen bij te staan, is het CoroNazorg-pakket ontwikkeld. Daarmee helpen we leraren, IB’ers en andere onderwijsprofessionals hoe zij de zaken weer op de rit kunnen krijgen. Investeren in de basis dus, nu en na corona.”
“Zondag 15 maart 2020 is een datum die we allemaal niet snel zullen vergeten. Op die dag besloot het kabinet dat de scholen hun deuren moesten sluiten. Ouders moesten vervolgens thuis het onderwijs verzorgen terwijl ze ook moesten jongleren tussen werk en huishouden. Best een lastige opgave. Onder meer daaruit bleek hoe belangrijk school is en ook het geboden onderwijs”, zegt Annemarie Kaptein. “Gelukkig waren er volop initiatieven om ouders te helpen bij het thuisonderwijs. Maar we prijzen ook de dag van 11 mei 2020. Vanaf die dag openden de scholen hun deuren weer geleidelijk en weten de kinderen weer een weg naar school te vinden. Maar hoe staat het met je leerlingen? Ons motto vanuit de Bazalt Groep was en is: investeer in de basis. Maar hoe dat te doen? Om de scholen die we vanuit Bazalt, HCO en RPCZ ondersteunen bij te staan, is het CoroNazorg-pakket ontwikkeld. Daarmee helpen we leraren, IB’ers en andere onderwijsprofessionals hoe zij de zaken weer op de rit kunnen krijgen. Investeren in de basis dus, nu en na corona.”
“Tijdens de schoolsluiting lag de focus vooral op thuisonderwijs en onderwijs op afstand. Veel aandacht ging uit naar de techniek om met elkaar in contact te blijven en lessen op afstand te kunnen geven. Nu de deuren van de scholen weer zijn geopend, doemen diverse vragen op. Wat betekent het weer naar school gaan voor leerlingen? Waar staan ze nu met leren en hoe is hun emotioneel welbevinden? Het speciale pakket helpt onder meer dat in kaart te brengen. Daar ligt onze expertise: zowel op pedagogisch als op didactisch vlak.”
“Met de basis richten we ons op drie belangrijke thema’s: (1) maak keuzes in de leerlijn en/of leerstof, (2) pak de schoolse structuur weer op en (3) zorg voor sociale verbondenheid en heb aandacht voor emotioneel welbevinden van leerlingen. Nu leerlingen een tijd op afstand zijn geweest, wil je als leraar immers weten waar de leerlingen staan. Door formatief te evalueren krijg je daar al een goede indruk van. Een echte toets komt dan later. Naast het oppakken van de schoolse structuur wil je ook weer voor een veilig klimaat in de klas zorgen. Maar hoe doe je dat? En hoe signaleer je tijdig of de zorg aan iedere leerling voldoende is of juist extra nodig is? Kortom, er komen als leraar veel vragen op je af. Al die antwoorden vormen met elkaar de basis. Het CoroNazorg-pakket helpt je daarbij.”
“Klopt, wanneer leraren in de basis investeren, scheppen ze de juiste omstandigheden om leerlingen tot leren te laten komen. Ze laten op die manier leerlingen weer gewend raken aan de schoolse structuur en de school/klas als sociale omgeving. Daarbij is het noodzakelijk dat we op het juiste niveau instappen, zodat iedere leerling weer stappen kan maken in het leren.”
Naast waardevolle informatie bevat het CoroNazorg-pakket praktische activiteiten en tips. Leraren en schoolleiders hoeven niet aan de hand te worden genomen; zij weten zelf het beste wat hun leerlingen nodig hebben. Onze informatie, tips en activiteiten zijn bedoeld als keuzepakket waaruit ieder haalt wat hij/zij kan gebruiken. Een paar voorbeelden. Op het gebied van thema 2 - Pak de schoolse structuur direct weer op - kun je bijvoorbeeld klassenvergaderingen organiseren. En om de sociale verbondenheid en het emotioneel welbevinden te creëren kun je diverse groepsvormende activiteiten doen. Ook dragen we lesideeën aan om het gevoel van veiligheid bij leerlingen te vergroten.”