Bazalt Groep(Bazalt, HCO en RPCZ)
Postadres:Postbus 535092505 AM Den Haag T: 070 – 448 28 28
E: info@bazaltgroep.nl I: bazaltgroep.nl Bezoekadressen
Den Haag Zandvoortselaan 146 2554 EM Den Haag Rotterdam Conradstraat 38 3013 AP Rotterdam Vlissingen Edisonweg 2 4382 NW Vlissingen Fotografie
Koos Busters, Anne Droogsma, Fotogenic en Ruud Slagmolen Realisatie
Onlineblad.nlRuud Slagmolen, Len Blonk
CopyrightConcept, redactie, fotografie, vormgeving en format van deze online uitgave zijn volgens de Auteurswet beschermd. Deze onderdelen mogen daarom niet verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt worden in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Bazalt Groep en Onlineblad.nl.Juni 2020
Het praktische CoroNazorg-pakket bevat onder meer achtergrondinformatie, activiteiten en handige checklists. Of je nu werkt in het primair of het voortgezet onderwijs, elk pakket bevat deze drie thema’s:
Kies uit het pakket zelf de onderdelen die voor jou relevant zijn en waarmee jij geholpen bent. Samen naar een geslaagd schooljaar. Uiteraard kun je voor toelichting en extra informatie ook bij onze adviseurs terecht.
Het praktische CoroNazorg-pakket bevat onder meer achtergrondinformatie, activiteiten en handige checklists. Of je nu werkt in het primair of het voortgezet onderwijs, elk pakket bevat deze drie thema’s:
Kies uit het pakket zelf de onderdelen die voor jou relevant zijn en waarmee jij geholpen bent. Samen naar een geslaagd schooljaar. Uiteraard kun je voor toelichting en extra informatie ook bij onze adviseurs terecht.
Het praktische CoroNazorg-pakket bevat onder meer achtergrondinformatie, activiteiten en handige checklists. Of je nu werkt in het primair of het voortgezet onderwijs, elk pakket bevat deze drie thema’s:
Kies uit het pakket zelf de onderdelen die voor jou relevant zijn en waarmee jij geholpen bent. Samen naar een geslaagd schooljaar. Uiteraard kun je voor toelichting en extra informatie ook bij onze adviseurs terecht.
Naast informatie over de fasen van groepsvorming doen we ook suggesties voor waardevolle activiteiten. Daarmee leer je kinderen onder meer wat vriendschap betekent. Je leert hen te vertellen over datgene waar ze blij van worden. En op welke manier ze dat moeten doen, opdat de andere klasgenootjes dat verhaal ook nog begrijpen.
Een leuke activiteit is om samen, in groepjes, een ‘perfecte vriend’ (of uiteraard vriendin) te maken. Per groepje tekenen de kinderen op een groot vel de omtrek van een medeleerling. Later voegen ze, zo creatief mogelijk, op dat papier eigenschappen van hun ‘perfecte vriend’ toe. Andere groepjes onderzoeken vervolgens of die eigenschappen wel echt belangrijk zijn. Bekijk de gehele activiteit, en meer, in het CoroNazorg-pakket.
Ook geven we tips om het gevoel van veiligheid van het jonge kind te vergroten. Zo is bij oplopende stress een kind steeds meer gericht op non-verbale signalen. Let daarom op je toon, je houding en je mimiek. Daarmee geef je aan of een situatie veilig is.
Meer info voor Jonge KindHeb je leerlingen in de klas voor wie Nederlands hun tweede taal is? En wil je weten hoever zij de Nederlandse taal al beheersen? Dan helpt het CoroNazorg-pakket je met handige checklists waarbij je de scores en vorderingen van (beginnende) NT2-leerlingen kunt bijhouden.
Ook de intern begeleider krijgt te maken met de omschakeling naar onderwijs binnen de schoolmuren. Bij het ondersteunen van collega’s, leerlingen en schoolleiding komt er veel op de IB’er af. Voor hen maakten we een uitgebreid werkdocument met onder meer een stroomdiagram met prioriteit en inspirerende vragen voor een groepsbespreking.
Meer info voor primair onderwijsAls docent zorg je ervoor zorgen dat niet alles van de leerstof tegelijkertijd op het bordje van de leerling valt. Keuzes maken dus. Je creëert daarmee ook een veilig klimaat op die momenten dat leerlingen wél op school zijn. Naast keuzes maken in de lesstof en het oppakken van de schoolse structuur bevat het CoroNazorg-pakket voor het voortgezet onderwijs ook handvatten hoe tot sociale verbondenheid en emotioneel welbevinden te komen.
Al met al bevat het CoroNazorg-pakket handige tips en checklisten. Hoe zet je een klassenvergadering op om met je mentorklas gestructureerd in gesprek te gaan? Hoe stimuleer je sociale verbondenheid op afstand? En hoe stimuleer je een positieve groepsdynamiek? Voor al deze zaken is er een aparte checklist met praktische tips.
Meer info voor voortgezet onderwijsMet formatief evalueren geef je als leerling en leraar tijdens het leerproces antwoord op drie vragen: (1) waar ga ik heen? Feed up, (2) waar sta ik nu? Feedback, en (3) wat is mijn volgende stap? Feed forward.
Net zoals er vele wegen naar Rome leiden, zijn er meerdere mogelijkheden om formatief evalueren in je lessen te integreren. Ook het eigenaarschap van de leraar is van groot belang tijdens dit veranderproces. Je kunt als school stap voor stap vijf strategieën integreren op weg naar meer eigenaarschap van de leerling. Als Bazalt Groep zijn wij al diverse jaren actief op scholen met het implementeren van formatief evalueren. Het eigenaarschap, zelfsturing en verantwoordelijkheid van de leerling komen hierdoor meer op de voorgrond te staan binnen de school. Met formatief evalueren verleggen we de focus van lesgeven naar leren. En van beoordelen naar een continuproces waarin leerlingen zichzelf blijven ontwikkelen.